Screencastify

Screencastify - Skärminspelning i undervisningen

Screencastify är ett skärminspelningsverktyg med vilket du som lärare kan spela in undervisningen på din datorskärm. Inspelningen sparas på Google Drive och kan sedan delas på Google Classroom med eleverna.

Den kostnadsfria versionen av Screencastify låter dig spela in upp till 5 minuter. Det är den enda begränsningen och du kan spela in så många videor du vill och använda alla deras funktioner.

Instruktioner - Skapa en skärminspelning i Screencastify

1. Hämta tillägget här

2. Tillägget hamnar i aktivitetsfältet i webbläsaren på din dator

3. Godkänn tillägget

4. Logga in med ditt @skola.malmo.se-konto

5. Spela in din datorskärm. Det går att spela in en flik, hela din datorskärm och spela in dig själv med hjälp av datorns kamera. Inspelningarna blir max 5 minuter.

6. Inspelningen sparas alltid i din Google Drive i mappen Screencastify. Du kan även dela din inspelning direkt i ditt Google Classroom.

Läs mer om Screencastify

Inställningar i Screencastify

Screencastify_spelaInFilm_skärminspelning_Strandskolan_KristinQuist.webm
Screencastify_Strandskolan_KristinQuist