eTwinning

Särskilt i tider som dessa när vi inte kan ses som vi brukar är det värdefullt att ha samarbeten med andra både nära och långt bort. eTwinning erbjuder detta på ett enkelt och strukturerat sätt där du snabbt får kontakt med pedagoger över hela Europa.

Är du som pedagog intresserad av att samarbeta med andra pedagoger i landet eller i något annat land i Europa kring det du redan gör i klassrummet med dina elever? Letar du efter autentiska mottagare till dina elevers arbete? Letar du efter en plats att dela med dig av vad du gör till lärare över hela Europa? Har du saknat att ingå i en större skolgemenskap utan reklam, utan baktankar och som enbart finns till för att du ska kunna göra den ytan till din egen? Samarbetspartners till både dig och dina elever för att få in andras synsätt, idéer och feedback på ett enkelt sätt?

I så fall är eTwinning samarbetsytan för dig. Här finns i dagsläget närmre 800 000 kollegor samlade på en och samma ställe. Här finns utrymme för samarbeten inom alla ämnen och åldrar, diskussionsgrupper att gå med i, föreläsningar att lyssna på och kortare utbildningar att gå men det är du och bara du som bestämmer vilka funktioner du vill använda dig av.

eTwinning startade upp 2005 som ett initiativ i Europeiska kommissionens eLearning-program. 2014 gick det sedan över från ett initiativ till att bli ett program som är fullt integrerat i Erasmus+. eTwinning startade upp med tre syften initialt, att överbrygga gränserna i Europa, att öka Europas konkurrenskraft gentemot resten av världen och öka alla medborgares digitala kompetens.

På eTwinning går det lätt att starta upp samarbeten kring innehållet i din undervisning där du får möjlighet att utöka ditt klassrum och arbeta med så många eller så få du vill kring ert tema/innehåll.

Ett samarbete kan vara väldigt kort - det kan sträcka sig över två, tre terminer eller vara enbart under en lektion där ni fokuserar på något särskilt. Det är enbart ni som samarbetar som sätter upp gränserna, som ställer kraven, det finns inga utanpåliggande krav. Det finns inga pengar att söka inom eTwinning utan allt som erbjuds här är helt gratis.

Är du redan en del av denna community? Logga in och dela med dig du också!

Har du inte hunnit registrera dig än? Det är lugnt - det är aldrig försent - registrera dig här

Vill du ha mer hjälp, stöd, boka in en workshop kring eTwinning, kontakta då:

Annie Bergh

annie.bergh@malmo.se